«Οι χριστιανοί ρωτούν για το εμβόλιο και οι γιατροί μας απαντούν». Αυτός είναι ο τίτλος της εγκυκλίου «Προς το λαό» που η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έστειλε στις μητροπόλεις για να διαβαστεί στους ναούς ώστε να παρακινηθούν οι ιερείς και οι πιστοί να εμβολιαστούν. Ουσιαστικά, η Εκκλησία εντείνει τη δράση της υπέρ των εμβολιασμών, και με δώδεκα ερωτήσεις-απαντήσεις δίνει σαφείς διευκρινίσεις για όλες τις καίριες απορίες που μπορεί να διατυπωθούν από τους πιστούς.
Ειδικότερα, δίνονται εξηγήσεις για το εάν ο εμβολισμός προστατεύει από την μετάλλαξη «Δέλτα» («όλα τα εμβόλια προσφέρουν υψηλή προστασία για την αποφυγή σοβαρής νόσησης, διασωλήνωσης και θανάτου, όπως και για την πιθανότητα να νοσήσει κάποιος και να μπει στο νοσοκομείο.
Η υψηλή αυτή προστασία ισχύει και για τη μεταλλαγή “Δέλτα”» είναι η απάντηση) και για την περίπτωση να χρειαστεί τρίτη ή και τέταρτη δόση εμβολιασμού μετά από τον αρχικό (δεν γνωρίζουμε ακόμη εάν τα πλήρως εμβολιασμένα άτομα θα χρειαστούν επιπλέον αναμνηστικές δόσεις επειδή ακόμη μαθαίνουμε πόσο διαρκεί η ανοσία μετά τη νόσηση).
Επίσης, η εγκύκλιος απαντά στο επιχείρημα ορισμένων ότι το εμβόλιο περιέχει εμβρυικά κύτταρα. «Κανένα από τα εμβόλια Covid-19 που χρησιμοποιούνται στη χώρα ΝΑΣ δεν περιέχει εμβρυικά κύτταρα» είναι η απάντηση, ενώ επισημαίνεται πως «το εμβόλιο δεν επιδρά στην προσωπικότητα του εμβολιαζόμενου ατόμου».
«Τα εμβόλια έναντι της Covid-19 δεν περιέχουν μικροτσίπ. Αυτά είναι εξωπραγματικές θεωρίες, οι οποίες βασίζονται σε μία λανθασμένη εκστρατεία παραπληροφόρησης που πραγματοποιείται στο διαδίκτυο» τονίζεται σε άλλη απάντηση, ενώ η ΔΙΣ προσθέτει ότι «τα σύγχρονα δεδομένα δείχνουν ότι τα εμβόλια που χρησιμοποιούνται κατά του κορωνοϊού SARS-CoV-2 είναι ασφαλή».
Η εγκύκλιος
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Το τελειότερο δημιούργημα του Θεού είναι ο άνθρωπος, ο οποίος πλάστηκε για να ζει αιώνια. Ο εγωισμός οδήγησε τον άνθρωπο στην πτώση και η πτώση έφερε ως συνέπεια τις ασθένειες και τον θάνατο.
Ο Δημιουργός μας, για να απαλύνει τον πόνο των ανθρώπων από τις ασθένειες, μας χάρισε την ιατρική επιστήμη και τα φάρμακα. Στην Παλαιά Διαθήκη ο Προφήτης Ησαίας με την βοήθεια της τότε ιατρικής, εθεράπευσε τον Εζεκία.
Στην Καινή Διαθήκη εξ άλλου, ο Ίδιος ο Κύριός μας τονίζει την αναγκαιότητα της ιατρικής επιστήμης λέγοντας: «ου χρείαν έχουσιν οι ισχύοντες ιατρού, αλλ’ οι κακώς έχοντες» (Ματθ. 9, 12), που σημαίνει πως όταν το σώμα ασθενεί, υπάρχει ανάγκη της συνδρομής των ιατρών.
Ο Άγιος Νεκτάριος επίσης, λίγο πριν από τον θάνατό του, μη αντέχοντας τους πόνους της ασθενείας του, ζήτησε ιατρική φροντίδα στο Αρεταίειο Νοσοκομείο, όπου και εκοιμήθη.
Αλλά και ο Άγιος Λουκάς ο Ιατρός, πρωτοπόρος σε ιατρικά επιστημονικά επιτεύγματα, χάριζε και εξακολουθεί και μετά την κοίμησή του να χαρίζει, με την δύναμη του Αγίου Πνεύματος, στους ανθρώπους την υγεία του σώματος, αλλά και της ψυχής.
Στην εποχή μας, ο Όσιος Πορφύριος ανεδείχθη ο κατ’ εξοχήν Άγιος των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων και, γνωρίζοντας όσο κανείς άλλος τον πόνο των ασθενών, ζητούσε από τους ανθρώπους να προσεύχονται για τον φωτισμό των ιατρών και όταν τους επισκέπτεται η αρρώστια να απευθύνονται σε αυτούς για βοήθεια.
Έτσι και σήμερα, η Εκκλησία εμπιστεύεται την επιστημονική κοινότητα των ιατρών, η οποία νυχθημερόν αγωνίζεται για την απαλλαγή των ανθρώπων από την θανατηφόρο πανδημία. Με τον φωτισμό του Θεού και την επίπονη προσπάθεια των επιστημόνων ερευνητών, η ανθρωπότητα έχει πλέον στην διάθεσή της το εμβόλιο, το οποίο είναι ικανό να υψώσει τείχος στην εξάπλωση της πανδημίας. Η ελπίδα έχει ανατείλει για επιστροφή στην κανονικότητα, αλλά, κυρίως, για την ανεμπόδιστη συμμετοχή στα Θεία Μυστήρια της Εκκλησίας μας, με κορύφωση την Κοινωνία όλων μας κατά το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, γνωρίζοντας πως ο εμβολιασμός αποτελεί μέγιστη πράξη ευθύνης απέναντι στον συνάνθρωπο, συνιστά σε όλους, σε συνεννόηση με τον ιατρό τους, να αξιοποιήσουν το δώρο αυτό που μας χάρισε ο Θεός, προκειμένου να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας, αλλά και κάθε άνθρωπο «υπέρ ου Χριστός απέθανε» (Ρωμ. 14, 15). Και θέλει αυθεντικώς να διαβεβαιώσει πως αυτό το εμβόλιο δεν έρχεται σε καμία αντίθεση με την Αγιογραφική, Πατερική και Κανονική διδασκαλία της Αγίας μας Εκκλησίας.
Ο φόβος για οτιδήποτε είναι πρωτόγνωρο συχνά δημιουργεί αντιδράσεις ή καχυποψία με αποτέλεσμα, πολλές φορές, να ακούγονται φωνές, που προκαλούν σύγχυση και διαχωρισμό. Αυτό όμως έρχεται σε αντίθεση με το αίτημα του Κυρίου μας, κατά την Αρχιερατική Του Προσευχή, «ίνα πάντες εν ώσι» (Ιω. 17, 21).
Στην δύσκολη αυτή συγκυρία χρειάζεται πίστη, σύνεση, ταπείνωση, υψηλό αίσθημα ευθύνης, αλληλεγγύη, αγάπη προς τον Θεό και προς τον πλησίον διότι εάν αυτά εκλείψουν, ο φόβος κυριεύει τις καρδιές των ανθρώπων και κατά τον Προφήτη Δαβίδ «εκεί εδειλίασαν φόβω, ου ουκ ην φόβος» (Ψαλμ. 13, 5).
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Σας καλούμε να ακούτε την φωνή της επιστήμης και των ειδικών, οι οποίοι πάντοτε με υψηλό αίσθημα ευθύνης ενημερώνουν τους πολίτες, προτείνοντας ενδεδειγμένες λύσεις προσαρμοσμένες στην αντιμετώπιση των δυσχερειών, που κάθε φορά προκύπτουν.
Πολλές φορές, στα μέσα κοινωνικής δικτυώσεως προβάλλονται αβασάνιστα απόψεις, οι οποίες στερούνται επιστημονικότητος, αλλά και εκκλησιαστικού πνεύματος. Γι’ αυτό εφιστούμε την προσοχή, υπενθυμίζοντας τα λόγια του Ευαγγελιστού της Αγάπης Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου «μη παντί πνεύματι πιστεύετε, αλλά δοκιμάζετε τα πνεύματα ει εκ του Θεού εστιν» (Ιω. Α΄, 4, 1).
Παιδιά μας,
Καλούμε όλους σε πανστρατιά προσευχής, η οποία άλλωστε αποτελεί και το κατ’ εξοχήν όπλο των Χριστιανών, ώστε μαζί και με την τήρηση των ιατρικών οδηγιών και με την βοήθεια των επιστημονικών επιτευγμάτων, να εκλείψει η πανδημία και η οσμή θανάτου από την ανθρωπότητα και όλοι ενωμένοι να δοξάζουμε τον Αρχηγό της Πίστεώς μας, Ιησού Χριστό, ο Οποίος ήλθε σε αυτόν τον κόσμο «ίνα ζωήν έχωμεν και περισσόν έχωμεν» (Ιω. 10, 10).
Μετά της εν Κυρίω αγάπης και πολλών πατρικών ευχών.
† Ο Αθηνών Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ο Μυτιλήνης, Ερεσσού και Πλωμαρίου Ιάκωβος
† Ο Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου Δημήτριος
† Ο Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων
† Ο Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου Δαμασκηνός
† Ο Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Ανδρέας
† Ο Ξάνθης και Περιθεωρίου Παντελεήμων
† Ο Άρτης Καλλίνικος
† Ο Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας
† Ο Ζακύνθου Διονύσιος
† Ο Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού Κύριλλος
† Ο Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος Γαβριήλ
† Ο Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης Αντώνιος
Ο Αρχιγραμματεύς
† Ο Ωρεών Φιλόθεος
Ακριβές Αντίγραφον
Ο Αρχιγραμματεύς
† Ο Ωρεών Φιλόθεος