Μια οφειλόμενη απάντηση στον Δήμαρχο Αθηναίων για τις υποτιθέμενες αυξήσεις στα τέλη ταφής από την Περιφέρεια Αττικής
Μόνο θλίψη μπορεί να προκαλέσει το περιεχόμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων προς την ΚΕΔΕ και την ΠΕΔΑ, με την οποία κατηγορεί την Περιφέρεια Αττικής (!) για “στραγγαλισμό” των ΟΤΑ μέσω της – υποτιθέμενης – αύξησης των τελών ταφής και των εισφορών από τον ΕΔΣΝΑ.
Θλίψη και γνήσια απορία, καθώς κανείς δεν μπορεί να καταλάβει το αν η επιστολή αυτή αποτελεί προϊόν βαθύτατης άγνοιας ή εμπαθούς σκοπιμότητας.
Δυστυχώς, απ’ ό,τι φαίνεται ισχύουν και τα δύο.
Και επειδή εμείς έχουμε μάθει να μιλάμε μόνο τη γλώσσα της αλήθειας, υπεύθυνα και καθαρά, ας δούμε πώς έχουν τα πράγματα στην ορθή τους διάσταση:
Είναι απολύτως αναληθές ότι υπήρξε αύξηση στα τέλη ταφής με πρωτοβουλία του ΕΔΣΝΑ και μάλιστα με τη μορφή του κατεπείγοντος. Το συγκεκριμένο κόστος επιβάλλεται κλιμακωτά και προκύπτει από την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων φαίνεται να αγνοεί ή να παραβλέπει το γεγονός ότι, όχι με απόφαση της Περιφέρειας, αλλά βάσει του Ν. 4819/2021, από την 1η Ιανουαρίου 2022 έχει επιβληθεί τέλος ταφής για τους Δήμους όλης της χώρας.
Το τέλος αυτό, βάσει του ίδιου νόμου, ορίστηκε σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε ευρώ ανά τόνο, έως την τιμή των 35 ευρώ, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2026 ορίζεται σε 45 ευρώ για να φτάσει στα 55 ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, τιμή στην οποία σταθεροποιείται για τα επόμενα έτη.
Τέλος για το οποίο τόσο η ΚΕΔΕ όσο και 165 Δήμοι της χώρας έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη.
Το τέλος ταφής δεν αποτελεί έσοδο του ΕΔΣΝΑ ή της Περιφέρειας, αλλά αποδίδεται εξ ολοκλήρου στον Ε.Ο.ΑΝ. Εν κατακλείδι, ο ΕΔΣΝΑ είναι σύμφωνα με το νόμο ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΣ, υπόχρεος καταβολής του τέλους ταφής, το οποίο οφείλει να υπολογίσει και να εισπράξει από τους Δήμους και εν συνεχεία να αποδώσει στον ΕΟΑΝ σύμφωνα με τον Ν 4819/2021. Και είναι αυτονόητο, ότι η ετήσια τιμή του τόνου αποβλήτων έχει ορισθεί από τον ίδιο τον Νόμο και ΜΟΝΟ!
Σε καμία περίπτωση λοιπόν, δεν αποτελεί ευθύνη της Περιφέρειας, ούτε του ΕΔΣΝΑ η αδυναμία των υπευθύνων του Δήμου Αθηναίων να συμπεριλάβουν στον προϋπολογισμό ένα κόστος που προβλέπεται στον Νόμο και βέβαια που θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί και στον προϋπολογισμό του Δήμου.
Θα έπρεπε επίσης ο Δήμαρχος Αθηναίων – ή όσοι τον συμβουλεύουν, παρέχοντάς του προφανώς κακές υπηρεσίες – να γνώριζε καλά ότι η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ δεν θα μπορούσε ποτέ να επιβάλλει την οποιαδήποτε αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική. Για κάτι τέτοιο, είναι απαραίτητη η λήψη απόφασης από το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ – και ανάλογη απόφαση ΠΟΤΕ δεν δρομολογήθηκε και γι’ αυτό ΔΕΝ υπάρχει!
Ασφαλώς, είναι πρόδηλη η εργαλειοποίηση του όλου θέματος από πλευράς του Δημάρχου, γι αυτό άλλωστε στοχοποιεί και τον Αντιπρόεδρο της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, Δημοτικό Σύμβουλο Αθηναίων, που ανήκει στη μείζονα αντιπολίτευση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτό όμως είναι ένα θέμα που αφορά τον ίδιο και όχι την Περιφέρεια ή τον ΕΔΣΝΑ – πολλώ δε μάλλον τους ίδιους τους πολίτες.
Άγνοια ή σκοπιμότητα; Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμαρχος Αθηναίων είναι και πάλι έκθετος. Γιατί η τεκμηριωμένη αλήθεια διαλύει την παραφιλολογία. Και, δυστυχώς, με φτηνούς εντυπωσιασμούς δεν λύνεται το πρόβλημα της καθαριότητας στην Αθήνα.
Είναι λυπηρό, την ώρα που οι πολίτες απαιτούν από τους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης σκληρή, συνεχή και συνεπή δουλειά για να δοθούν οριστικές λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα – όπως αυτό της διαχείρισης απορριμμάτων – ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα της καθημερινής ζωής, ο Δήμαρχος Αθηναίων επιλέγει να κρύβεται πίσω από τις ευθύνες του, με επικοινωνιακά τρικ μικροκομματικής έμπνευσης, που παραπέμπουν σε τακτικές του παρελθόντος.
Δεν ξέρουμε αν αυτή η σύγχυση που αποπνέει το κείμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων οφείλεται σε άγνοια βασικών λειτουργιών της αυτοδιοίκησης λόγω απειρίας ή σε σκόπιμη διαστρέβλωση της αλήθειας λόγω επιλογής.
Άλλο είναι η έλλειψη γνώσης και άλλο η παραπληροφόρηση που αγγίζει το όριο της εμπάθειας.
Δυστυχώς, στο θέμα της ανακοίνωσής του Δημάρχου Αθηναίων συνδυάζονται και τα δυο.
Στον ΕΔΣΝΑ γνωρίζουμε τα προβλήματα και δουλεύουμε καθημερινά για να τα λύσουμε. Να επουλώσουμε πληγές του χθες που ταλαιπωρούν τις προσπάθειες ανάκαμψης του σήμερα.
Το πρόβλημα του κόστους των απορριμμάτων θα λυθεί μόνο μέσα από ένα ολιστικό και οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ένα σχέδιο που η Περιφερειακή Αρχή, μαζί με τον ΕΔΣΝΑ και τα συναρμόδια Υπουργεία προετοιμάζει και σύντομα θα παρουσιαστεί, δίνοντας οριστικό τέλος σε σκοπιμότητες, καθυστερήσεις, δικαιολογίες και παθογένειες δεκαετιών που δεν επιτρέπουν την οριστική λύση του προβλήματος διαχείρισης των απορριμμάτων στην Μητροπολιτική Αττική.
Ο Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ
Χαράλαμπος Σιάτρας
Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος & Ποιότητας Ζωής
Κύκλοι Περιφέρειας Αττικής: Ο ΣΥΡΙΖΑ θεσμοθέτησε το τέλος ταφής απορριμμάτων και τώρα ζητά να μην εισπραχθεί
Για συνειδητή προσπάθεια διαστρέβλωσης της πραγματικότητας από τον ΣΥΡΙΖΑ κάνουν λόγο κύκλοι της Περιφέρειας Αττικής σχολιάζοντας την ανακοίνωση που εξέδωσε η Κουμουνδούρου για την απόφαση του ΕΔΣΝΑ για τα τέλη ταφής απορριμμάτων.
Ειδικότερα, οι ίδιοι κύκλοι μιλούν για τρία μεγάλα ψέματα και επισημαίνουν μεταξύ άλλων ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να μην εφαρμοστεί ο νόμος για την είσπραξη του τέλους ταφής, όταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που στο παρελθόν το θεσμοθέτησε πρώτη, με υπουργό Περιβάλλοντος μάλισα τότε τον σημερινό αρχηγό του.
Από την Περιφέρεια τονίζεται συγκεκριμένα:
Ψέμα πρώτο, ισχυρίζεται ότι ο ΕΔΣΝΑ προχώρησε σε αύξηση των τελών καθαριότητας. Η αλήθεια είναι ότι σκόπιμα και παραπλανητικά ο ΣΥΡΙΖΑ μιλά γενικά για τέλη καθαριότητας, ενώ γνωρίζουν ότι αυτό είναι ψέμα, αφού είναι άλλο το τέλος ταφής που πάει στα ταμεία του ΕΟΑΝ κι άλλο τα έξοδα διαχείρισης του ΕΔΣΝΑ. Γνωρίζουν την αλήθεια, αλλά την αποκρύπτουν. Ξεκαθαρίζουμε για μια ακόμη φορά ότι ο ΕΔΣΝΑ δεν αύξησε ούτε ένα ευρώ τα τέλη διαχείρισης των απορριμμάτων που στέλνουν οι δήμοι στις εγκαταστάσεις του. Η απόφαση της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ αφορά τον υπολογισμό του τέλους ταφής που πρέπει να καταβάλλουν οι Δήμοι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, το οποίο δεν αποτελεί εσοδο του ΕΔΣΝΑ, αλλά χρήματα που εισπράττει ως ενδιάμεσος και στη συνέχεια αποδίδει στο σύνολό τους, στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης. Το ύψος του τέλους ταφής ανά τόνο δεν αποφασίζεται απο τον ΕΔΣΝΑ, αλλά έχει καθοριστεί από την ισχύουσα νομοθεσία.
Ψέμα δεύτερο, ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά την αναστολή της απόφασης του ΕΔΣΝΑ , όταν γνωρίζει καλά πως αυτό είναι παράνομο να γίνει. Η αλήθεια είναι πως η Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει την εθνική νομοθεσία και όσο κι αν δεν συμφωνεί στην προκειμένη περίπτωση, όπως και το σύνολο της αυτοδιοίκησης , με την επιβολή του τέλους ταφής , είναι υποχρεωμένη να το εισπράξει και στη συνέχεια να το αποδώσει στον ΕΟΑΝ. Μια διαδικασία που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, όταν το Υπουργείο Εσωτερικών κατέβαλε τα ποσά που αναλογούν στον ΕΟΑΝ απευθείας και στη συνέχεια , εισέπραξε τα χρήματα απο τους δήμους παρακρατώντας μέρος της επιχορήγησης που λαμβάνουν μέσω των Κ.Α.Π.. Και γι αυτήν ακριβώς την παρακράτηση των πόρων προσέφυγε η ΚΕΔΕ και 164 Δήμοι στο ΣτΕ, ζητώντας την κατάργηση του τέλους. Γι αυτό αναρωτιόμαστε τι ακριβώς μας προτείνουν, να παρανομησουμε;
Τρίτο και μεγαλύτερο ψέμα, Πως είναι δυνατόν να ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ να μην εφαρμόσουμε το νόμο για την είσπραξη του τέλους ταφής, όταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που στο παρελθόν το θεσμοθέτησε πρώτη, με υπουργό Περιβάλλοντος μάλισα τότε τον σημερινό αρχηγό του, βαφτίζοντας το “περιβαλλοντική εισφορά” των Δήμων; Πόσος ακόμη λαικισμός και υποκρισία; Η αλήθεια λοιπόν είναι πως αν πραγματικά θέλουν να μην εφαρμοστεί ο νόμος που πρώτοι εκείνοι ψήφισαν, να μην ζητούν απο τον ΕΔΣΝΑ να παρανομήσει, αλλά να φέρουν στη Βουλή πρόταση νόμου και να ζητήσουν την κατάργησή του. Ο ΕΔΣΝΑ δεν νομοθετεί, αλλά εφαρμόζει τους νόμους. Και σίγουρα δεν είμαστε εμείς, αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που επέβαλε φόρους και τέλη , που δημιούργησαν προβλήματα στην οικονομική βιωσιμότητα της αυτοδιοίκησης.