E-Megara-GR
Γρηγόρης Σταμούλης Ένωση Πολιτών ΜΕΓΑΡΑ

Γρ. Σταμούλης: «Η Διοίκηση προσπαθεί να φιμώσει με αντιδημοκρατικές διαδικασίες την αντιπολίτευση αλλά και τη φωνή των πολιτών»

Το δημοτικό συμβούλιο είναι το κυρίαρχο όργανο του Δήμου, στο οποίο λαμβάνονται όλες οι προβλεπόμενες από το νόμο αποφάσεις. Ο ρόλος του όμως δεν πρέπει να είναι μόνο αυτός.
Στο δημοτικό συμβούλιο πρέπει να ακούγονται οι αγωνίες, οι προβληματισμοί, οι ανάγκες αλλά και τα διάφορα μικροπροβλήματα των πολιτών, που απαιτούν άμεση λύση, διαμέσου των εκπροσώπων τους, που είναι οι δημοτικοί σύμβουλοι και κυρίως της αντιπολίτευσης, διότι υποτίθεται, πως οι δημοτικοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης, που συναποτελούν και την διοίκηση, επιλαμβάνονται και τα επιλύουν.

Δηλαδή, όπως ακριβώς γινότανε μέχρι τώρα με τα προ ημερησίας διατάξεως θέματα.
Οι διοικούντες τον Δήμο λογικό είναι να μην τα ξέρουν όλα και δεν μπορεί να τα γνωρίζουν όλα, ανεξάρτητα, εάν λένε και προσποιούνται, ότι τα ξέρουν όλα και ότι όλα τα κάνουν άριστα.
Γι’ αυτό λοιπόν θα πρέπει, να υπάρχει χρόνος, προκειμένου να εκφράζονται αυτές οι απόψεις και τα προβλήματα, που δεν απαιτούν απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και επομένως δεν μπορούν να ενταχθούν στα θέματα της ημερήσιας διάταξης, αλλά είναι θέματα, που πρέπει να λάβει γνώση η διοίκηση και να επιληφθεί, προκειμένου να βρουν τη λύση τους.

Η μέχρι τώρα λειτουργία του Δημοτικού συμβουλίου και γενικώς η εμπειρία στην τοπική αυτοδιοίκηση έχει δείξει, ότι πολλά θέματα, που πρέπει να απασχολούν και την διοίκηση, δεν είναι από αυτά, που μπορούν να εγγραφούν στα θέματα ημερήσιας διάταξης. Εξάλλου γι’ αυτό τον λόγο ο υπάρχων εν ισχύ κανονισμός λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου, πολύ σοφά, προβλέπει και χρόνο εκτός ημερησίας διατάξεως, για να γίνονται ερωτήσεις, ανακοινώσεις και να τίθενται θέματα από την αντιπολίτευση, που βοηθούν στην εύρυθμη λειτουργία του Δήμου και στην κατά το δυνατόν καλύτερη επίλυση των προβλημάτων, που απασχολούν τους πολίτες. Είναι βέβαια και θέμα της δημοκρατικής λειτουργίας του Δήμου, να μπορεί και η αντιπολίτευση να έχει φωνή μέσα στο δημοτικό συμβούλιο και για να μην καλείται μόνο και μόνο για να ψηφίζει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης.

Δυστυχώς από την αρχή της λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου φάνηκε από τη νέα διοίκηση η προσπάθεια, που γίνεται κυρίως από τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου και κάποιους αντιδημάρχους, να αποτρέψουν με κάθε τρόπο την αντιπολίτευση, να έχει λόγο. Πότε κλείνοντας τα μικρόφωνα, πότε φωνάζοντας «τι είναι αυτά που λέει» και αυτό είναι σαφέστατα πρόθεση για λογοκρισία, πότε απειλώντας με με την φράση «θα σε ισοπεδώσω» (θα ακολουθήσει άραγε απειλή, για να με ξυλοφορτώσουν;), πότε λέγοντας «έχει περάσει ο χρόνος», όταν πρόκειται, να μιλήσει κάποιος από την αντιπολίτευση, ενώ όταν είναι, για να μιλήσουν άτομα της συμπολίτευσης, τότε δεν κολλάνε, όχι μόνο στα λεπτά της ώρας, αλλά αφήνουν ακόμα και δυο ώρες επιπλέον για να μιλήσουν.

Όταν λοιπόν δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας δημοτικού συμβουλίου, τότε έπεσαν τελείως οι μάσκες και οι εκτιμήσεις για πρόθεση φίμωσης της αντιπολίτευσης και της φωνής των πολιτών έγιναν πλέον βεβαιότητα. Ο πρότυπος κανονισμός είναι ένας μπούσουλας, ένα βοήθημα, που συνέταξε το υπουργείο εσωτερικών, προκειμένου να βοηθήσει τους δήμους, να συντάξουν τον δικό τους κανονισμό λειτουργίας προσαρμοσμένον στο δικό τους δημοτικό συμβούλιο.

Οι άνθρωποι της διοίκησης, ευτυχώς όχι όλοι, αλλά δυστυχώς όμως αυτοί, που κάνουν κουμάντο, επειδή είδαν, ότι στον πρότυπο κανονισμό δεν υπάρχει πρόβλεψη χρόνου για θέματα προ ημερησίας διατάξεως, θεώρησαν, ότι βρήκανε επιτέλους την ευκαιρία, να φιμώσουν αντιπολίτευση και πολίτες και διέπραξαν τα παρακάτω τερατουργήματα. Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου έστειλε έγγραφο προς όλους τους συμβούλους, στο οποίο γράφει: «Σας διαβιβάζω τον πρότυπο κανονισμό λειτουργίας δημοτικού συμβουλίου προκειμένου να λάβετε γνώση. Επομένως (!!!) εφεξής ισχύει ο πρότυπος για όλες τις συνεδριάσεις που θα λάβουν χώρα».

Με το έγγραφο αυτό ομολογούν ανικανότητα και διαπράττουν παρανομία. Και τούτο διότι:
ΠΡΩΤΟΝ: Αφού λένε από τώρα, δηλαδή άμα τη λήψη του, ότι στο εξής θα εφαρμόζεται ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας δημοτικού συμβουλίου, δηλώνουν άμεσα, ότι είναι ανίκανοι, να συντάξουν κανονισμό για το δικό μας συμβούλιο, που γι’ αυτό το λόγο τους εστάλη ο πρότυπος και όχι για να τον εφαρμόσουν.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Διαπράττει ο πρόεδρος παρανομία με το να λέει, ότι θα εφαρμόζεται ο πρότυπος κανονισμός, αφού υπάρχει κανονισμός λειτουργίας του δημοτικού μας συμβουλίου, ο οποίος έχει ψηφιστεί με την υπ’ αριθμ. 74 / 29 – 3 – 2011 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και δεν μπορεί κανένας πρόεδρος ή οποιοσδήποτε άλλος, να καταργήσει απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ούτε βεβαίως και ο υφυπουργός εσωτερικών, που υπογράφει τον πρότυπο κανονισμό, και γι’ αυτό πουθενά μέσα σ’ αυτόν δεν γράφει, ότι καταργούνται κανονισμοί λειτουργίας δημοτικών συμβουλίων, που έχουν ψηφιστεί από τα αντίστοιχα δημοτικά συμβούλια.

ΠΡΟΤΡΕΠΩ λοιπόν τον δήμαρχο, να αφήσει τα παιχνίδια με την Δημοκρατία, διότι είναι πολύ επικίνδυνα και να συντάξει νέο κανονισμό λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου, ο οποίος όμως να δίνει χρόνο και στην αντιπολίτευση για τα εκτός ημερησίας διατάξεως θέματα, όπως ακριβώς τα προβλέπει και ο κανονισμός, που ισχύει εδώ και πολλά χρόνια και ο οποίος μπορεί να καταργηθεί μόνο με την ψήφιση από το δημοτικό συμβούλιο ενός νέου.

Αξίζει, να σημειωθεί, ότι οι σημερινοί διοικούντες, όταν ήταν στην αντιπολίτευση, ούτε κατά διάνοια εξέφρασαν την παραμικρή άποψη, ότι πρέπει να καταργηθούν τα προ ημερησίας διάταξης θέματα.

Επειδή δεν προβλέπει ο πρότυπος κανονισμός χρόνο για εκτός ημερησίας διάταξης θέματα, δεν σημαίνει ότι απαγορεύεται να τα προβλέψει ο κανονισμός, που θα συντάξει η διοίκηση, που ελπίζω σε συνεργασία και με την αντιπολίτευση και στην συνέχεια θα τον φέρει προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο και εφόσον και όπως ψηφιστεί από την προβλεπόμενη πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου, θα τεθεί σε ισχύ. Τότε και μόνο τότε θα καταργηθεί ο κανονισμός, που ψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο το 2011 και που εξακολουθεί να ισχύει.

Εξάλλου αυτά ακριβώς λέει και η νομική υπηρεσία του Δήμου στην απάντησή της, στο σχετικό αίτημα που υπέβαλα και που είναι επί λέξει, όπως παρακάτω:
«Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 65 του νόμου 3852/2010, όπως ισχύει, το Δημοτικό Συμβούλιο καταρτίζει με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του τον κανονισμό λειτουργίας του, με βάση τον πρότυπο κανονισμό του άρθρου 67.»
Άρα μόνο αρμόδιο για τον κανονισμό είναι το δημοτικό συμβούλιο και τον έχει ήδη ψηφίσει με την υπ’ αριθμ. 74 / 29 – 3 – 2011 απόφασή του.
Και καταλήγει η απάντηση:
«Από τις προεκτεθείσες διατάξεις προκύπτει ότι σε περίπτωση που το δημοτικό συμβούλιο έχει προχωρήσει στην κατάρτιση δικού του κανονισμού, ισχύει ο Κανονισμός αυτός. (Σημ.συντ. Όπως γράψαμε παραπάνω το Δ.Σ έχει ήδη καταρτίσει κανονισμό και άρα ισχύει). Ο Κανονισμός αυτός τροποποιείται με νέα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του. Εν προκειμένω, το Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί να καταρτίσει, με νέα τροποποιητική απόφαση και με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του, το δικό του κανονισμό, σύμφωνα με το άρθρο 1 της απόφασης του Υφυπουργού Εσωτερικών με αριθ. 2804/2025 ( ΦΕΚ Β 109/21.1.2025), με την οποία εκδόθηκε νέος Νέος Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας, κατά τα ανωτέρω. (σημ. συντ. Όπως ακριβώς προτρέπομε, να κάνει ο δήμαρχος)»
Μετά από όλα αυτά θεωρώ, πως είναι πλέον ολοφάνερο, ότι ισχύει ο υπάρχων κανονισμός του δημοτικού συμβουλίου μέχρι, να ψηφιστεί από αυτό άλλος.

ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ε.α
τ. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΜΕΓΑΡΕΩΝ
ΕΠΙΚΕΦ. ΕΝΩΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ
ΜΕΛΟΣ Γ.Σ ΠΕΔΑ και ΚΕΔΕ