E-Megara-GR
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΚΟΙΝΩΝΙΑΜΕΓΑΡΑ

Ο Αντιδήμαρχος Β. Σάλτας απαντά στις παρατηρήσεις του Συλλόγου Μηχανικών Μεγάρων για τους κυβόλιθους

Ανοιχτή Επιστολή – Απάντηση  στις παρατηρήσεις του Συλλόγου Μηχανικών Μεγάρων για το έργο «Νέα Διαμόρφωση του κέντρου των Μεγάρων»

Με ειλικρινή διάθεση συνεργασίας όλων των υγιών δυνάμεων για το καλό του τόπου μας αλλά και συναδελφικής και επιστημονικής εντιμότητας, παίρνω την πρωτοβουλία να απαντήσω στις παρατηρήσεις των μελών του Δ.Σ. του Συλλόγου Μηχανικών Μεγάρων στην επιστολή τους σχετικά με την εξέλιξη της εκτέλεσης του έργου για την «Νέα Διαμόρφωση» του ιστορικού κέντρου των Μεγάρων.

Κατανοώ απολύτως το ενδιαφέρον σας για τα υπό εκτέλεση έργα. Πολύ δε περισσότερο κατανοώ την ανησυχία των συμπολιτών μου, στους οποίους και λογοδοτώ προσωπικά και εγώ και η Διοίκηση καθημερινά.

Η εποικοδομητική κριτική και οι παρατηρήσεις από επιστήμονες του κλάδου μας είναι πάντα ευπρόσδεκτες και λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου μας. Υποθέτω και πιστεύω πως οι τοποθετήσεις της ανακοίνωσης δεν υποκρύπτουν πολιτικά κίνητρα και το ενδιαφέρον είναι αγνό.

Αναφορικά με τα σημεία που θίγετε στην επιστολή σας, επιτρέψτε μου να προβώ στις ακόλουθες διευκρινίσεις:

  • Σε καμία περίπτωση, δε θα χρησιμοποιήσω δικαιολογίες που άλλοι στη θέση μου θα το είχαν ως μονόδρομο: το ότι παραλάβαμε το έργο για να το εκτελέσουμε, δε σημαίνει (για εμένα τουλάχιστον) ότι δε θα καταβάλω όλες μου τις δυνάμεις για το καλύτερο αποτέλεσμα. Ναι, το παραλάβαμε από την προηγούμενη δημοτική αρχή, με ό, τι προβλήματα αυτό συνεπάγεται. Όμως δε σηκώνουμε τα χέρια ψηλά. Έχουν γίνει οι απαραίτητες παρεμβάσεις και το έργο θα έχει το αποτέλεσμα που πρέπει.
  • Ο κυβόλιθος: Αρχικά, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι η επιλογή του ακατέργαστου «σπαστού» κυβόλιθουήταν ο βασικός στόχος της συγκεκριμένης μελέτης του έργου. Σε άλλο μεγάλο Δήμο της Περιφέρειάς μας μάλιστα, πρόσφατα έγινε αλλαγή της μελέτης που προέβλεπε «κομμένο» ίσιο γρανίτη προκειμένου να μπει ο «σπαστός», για να προκύψουν τα οφέλη της ήπιας κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η εφαρμογή του κυβόλιθου αφορά συγκεκριμένα τμήματα του οδικού δικτύου, τα οποία στόχος είναι να γίνουν ήπιας κυκλοφορίας, δρόμοι με περιορισμένο όγκο και ταχύτητα τροχοφόρων οχημάτων.

Η επιλογή του υλικού σε αυτές τις περιοχές έχει ως κύριο στόχο τη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων, την ενίσχυση της ασφάλειας των πεζών και των δικυκλιστών (μέσω της αποτροπής της ανάπτυξης μεγάλων ταχυτήτων) και την αισθητική αναβάθμιση των συγκεκριμένων σημείων, προσδίδοντας έναν παραδοσιακό και φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα. Η εγγενής τραχύτητα του ακατέργαστου κυβόλιθου, που αναφέρετε, συμβάλλει ακριβώς σε αυτόν τον περιορισμό της ταχύτητας, αυξάνοντας την προσοχή των οδηγών και ενθαρρύνοντας τη συνύπαρξη πεζών και οχημάτων σε αρμονία.

– Θόρυβος κύλισης και περιβαλλοντική όχληση: Σχετικά με τον θόρυβο κύλισης, αναγνωρίζουμε ότι η διέλευση οχημάτων σε λιθόστρωτες επιφάνειες ενδέχεται να παράγει διαφορετικό ηχητικό αποτύπωμα σε σχέση με την άσφαλτο. Ωστόσο, η μείωση της ταχύτητας, που επιβάλλεται από τη φύση του υλικού, μειώνει αντίστοιχα και την ένταση του θορύβου. Επιπλέον, στα σημεία εφαρμογής η επιλογή αυτή έχει γίνει με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της ποιότητας ζωής στις συγκεκριμένες περιοχές, όπου βασικό πρόβλημα ήταν και η ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας από οχήματα.

– Αισθητική ποιότητα και κατασκευαστική επάρκεια: Όσον αφορά στην αισθητική πλευρά, η χρήση ακατέργαστου κυβόλιθου, με την ακανόνιστη γεωμετρία των τεμαχίων του, στοχεύει ακριβώς στη δημιουργία μιας παραδοσιακής και φυσικής αίσθησης, που πολλές φορές επιδιώκεται σε ιστορικά κέντρα ή περιοχές με ιδιαίτερο χαρακτήρα. Η “ανομοιογένεια” που αναφέρετε αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα του υλικού και όχι ένδειξη “κατασκευαστικής προχειρότητας”.

Αντιθέτως, η τοποθέτηση του ακατέργαστου κυβόλιθου απαιτεί εξειδικευμένη τεχνογνωσία και προσοχή, ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη εφαρμογή και η αντοχή στο χρόνο. Το βασικό χαρακτηριστικό των οδών από γρανίτη είναι πως αντέχουν ατελείωτα στον χρόνο χωρίς φθορά και δε χρειάζονται συντήρηση για πολλές δεκαετίες.

Η αρμολόγηση έχει γίνει κατά το δυνατόν στο επίπεδο του γρανίτη προκειμένου το τελικό επίπεδο να είναι κατά το δυνατόν ίσιο χωρίς σημαντικές ανομοιομορφίες. Δρόμοι με κυβόλιθους γρανίτη υπάρχουν σε πολλές ελληνικές πόλεις (Αθήνα, Ρόδος, Ναύπλιο, Ρέθυμνο, Χανιά, Θεσσαλονίκη, Άμφισσα, Μονεμβασιά, Πήλιο, Κεφαλονιά κλπ), σχεδόν σε όλα τα ιστορικά κέντρα μεγάλων ευρωπαϊκών πόλων και συνεχώς αυτά τα δίκτυα αυξάνονται. Βιέννη, Βουδαπέστη, Εδιμβούργο, Λιουμπλιάνα, Ρώμη, Παρίσι, Πράγα, Κρακοβία, Βαρσοβία, Λισσαβόνα, Βερολίνο, Κωνσταντινούπολη κλπ.

Οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου μας παρακολουθούν στενά την εξέλιξη του έργου, διασφαλίζοντας την ορθή εφαρμογή των προδιαγραφών και την ποιότητα κατασκευής. Έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση των συνεργείων και στην επίβλεψη, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι λειτουργικό, ασφαλές και αισθητικά άρτιο, σε συνάρτηση πάντα με το επιθυμητό ύφος που θέλουμε να προσδώσουμε στις συγκεκριμένες περιοχές. Έχουν γίνει οι απαραίτητες αλλαγές στην αρχική μελέτη, προκειμένου να βελτιωθεί, κατά το ανθρωπίνως δυνατό,  το έργο (αλλαγή εγκιβωτισμού των κυβόλιθων, αλλαγή του τρόπου τοποθέτησης με ευθυγραμμίσεις κατά τα το πλάτος των οδών και όχι ελεύθερα στον χώρο, αλλαγή στις πλάκες πεζοδρομίου σε πλάκες γρανίτη, γιατί οι πλάκες ψαμμίτη που προβλέπονταν ήταν ευαίσθητες σε χάραξη κλπ).

  • Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός

Ο ακατέργαστος κυβόλιθος είναι ιδανικός για ιστορικά κέντρα και σε περιοχές ήπιας κυκλοφορίας, και ακριβώς σε τέτοιες περιοχές εφαρμόζεται και αυτός είναι τελικά ο στόχος του έργου. Ήπιες κυκλοφορίες στις οδούς που εφαρμόζεται. Ο πολίτης, ο επισκέπτης κλπ μέσα από καλαίσθητες ξεχωριστές οδούς, με πεζοδρόμια, με μαρμάρινα κρασπεδόρειθρα και πλάκες γρανίτη και οδούς από κυβόλιθους γρανίτη, να μπορεί να επισκεφθεί τους αρχαιολογικούς χώρους και το κέντρο της πόλης.  Η επιλογή αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, την ενίσχυση του πεζοδρομημένου χώρου και τη δημιουργία ενός πιο φιλικού και ασφαλούς αστικού περιβάλλοντος. Στόχος μας είναι η λειτουργική διαφοροποίηση των οδών ανάλογα με τον χαρακτήρα και τη χρήση τους. Σε επόμενο βήμα θα μελετηθεί και η απόλυτη πεζοδρόμηση οδών, με διαβούλευση φυσικά και των φορέων και των πολιτών.

Επιπλέον, είναι γεγονός ότι το ιδιωτικό αυτοκίνητο σταδιακά παραμερίζεται από τα ιστορικά και εμπορικά κέντρα των πόλεων, δίνοντας τη θέση του σε ήπιες μορφές μετακίνησης, όπως είναι η πεζή κυκλοφορία, τα ποδήλατα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτή η ευρωπαϊκή και παγκόσμια τάση ενσωματώνεται και στον ελληνικό σχεδιασμό, και για τον λόγο αυτό τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) έχουν πλέον καταστεί υποχρεωτικά για όλους τους Δήμους της χώρας. Η εφαρμογή ΣΒΑΚ συνδέεται με την ευρωπαϊκή πολιτική για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα και την αποσυμφόρηση των αστικών κέντρων από ΙΧ. Το έργο αυτό αποτελεί βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Τέλος, θα ήθελα μέσω αυτής της επιστολής να μου επιτρέψετε δύο προσωπικά σχόλια:

-Αναρωτιέμαι τι θα είχε αλλάξει αν σε προηγούμενα μεγάλα έργα που μεταμόρφωσαν τον Δήμο μας – όπως η μονοδρόμηση της 28ης Οκτωβρίου, υπήρχαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμα, θα ήθελα να ήξερα τι γράφουν οι κάτοικοι αυτών των ευρωπαϊκών πόλεων στα «σόσιαλ» για τα μεγάλα αντίστοιχα έργα που έχουν γίνει και συνεχίζουν να γίνονται καθημερινά;

Και επίσης για όσους θυμούνται. Από όλους αυτούς που ζήταγαν “σταυρώσεις” στη διάνοιξη της Ευπαλίνου, στη μονοδρόμηση της 28ης Οκτωβρίου κλπ, υπήρξε κάποιος ιστορικά που ένιωσε ότι αδίκησε κάποιους τότε;

-Όσον αφορά τις πράξεις μας, γιατί για αυτές θα λογοδοτήσουμε στους πολίτες, έχουν ήδη γίνει οι παρεμβάσεις από πλευράς Τεχνικής Υπηρεσίας για την άρτια και σωστή εκτέλεση του έργου.

Τέλος, θα ήθελα επίσης να ενημερώσω ότι είμαστε στο τελικό στάδιο να αλλάξουμε το είδος του κυβόλιθου γρανίτη στην 28ης Οκτωβρίου, ώστε η κεντρική οδός μας, η «αγορά» μας να είναι πραγματικά αρχιτεκτονικά και λειτουργικά αξιοθαύμαστη, να είναι το στολίδι μας! Το κόστος είναι μεγάλο, αλλά και το αποτέλεσμα μοναδικό. Σύντομα θα ενημερώσουμε για την εξέλιξη του έργου.

Θα ήταν καλό για όλους μας σε αυτόν τον Δήμο, να προχωράμε με πράξεις και όχι με πιθανόν κακόβουλες κινήσεις. Το έχουμε πραγματικά ανάγκη να ξεφύγουμε και να πάμε τον τόπο μας μπροστά.

Η ιστορία περιμένει από τους πολιτικούς κυρίως και γενικώς από τους ανθρώπους φορέων, συλλόγων κ.α., αποφάσεις, έργο, αντοχή στα δύσκολα και γενικώς να είναι «μπροστάρηδες». Δεν περιμένουν μόνο την εύκολη και ανέξοδη γενικόλογη κριτική που αρέσει στα αυτιά.

Με εκτίμηση και ειλικρινή διάθεση συνεργασίας,

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμου Μεγαρέων

Βασίλειος Σάλτας